Zasady zdrowego żywienia obowiązują pacjentów z cukrzycą tak samo jak osoby zdrowe.

Dodatkowe elementy, na które należy zwrócić uwagę w diecie to:

  • kontrola ilości spożywanych węglowodanów – powinny one stanowić około 45% wartości energetycznej przyjmowanych posiłków
  • unikanie w diecie węglowodanów prostych, takich jak np.: cukier, słodycze, miód, soki i napoje owocowe
  • ograniczenie dziennego spożycia fruktozy, które nie powinno przekraczać 50 g
  • zwiększenie spożycia błonnika pokarmowego przez włączenie co najmniej 2 porcji pełnoziarnistych produktów zbożowych oraz 3 porcji warzyw bogatych w błonnik

By ustalić ilość węglowodanów w diecie osób z cukrzycą typu 1, używamy tzw. „wymiennika węglowodanowego”.

Przeliczanie węglowodanów w przyjmowanych posiłkach ma kluczowe znaczenie dla ustalenia precyzyjnego dawkowania insuliny.

Jak liczyć wymienniki węglowodanowe?

Większość produktów spożywczych posiada na opakowaniu informację o zawartości składników odżywczych: węglowodanów, białka i tłuszczu.
Informacje te zazwyczaj podane są w gramach w przeliczeniu na 100 g produktu. Dodatkowo podana jest informacja o wartości kalorycznej produktu – w kilokaloriach (kcal).

Z etykiety na opakowaniu dowiadujemy się, że w 100 g kaszy znajduje się 71,6 g węglowodanów, co w zaokrągleniu daje wartość 72 g.

Jeżeli 10 g węglowodanów = 1 WW to 72 g = 7,2 WW – w uproszczeniu 7 WW.

Jeżeli w 100 g kaszy znajduje się około 7 WW to w 60 g będzie około 4 WW.
Jeśli na opakowaniu nie ma danych na temat zawartości poszczególnych składników, wówczas źródłem wiedzy może być strona internetowa, aplikacje na smartfona lub poradniki, które zawierają informacje o zawartościach poszczególnych składników odżywczych w produktach spożywczych.

Jeśli stosujesz terapię insuliną, znając ilość wymienników węglowodanowych wiesz, jaką dawkę insuliny podać. Wyliczenie właściwej dawki insuliny pozwoli na uniknięcie nieprawidłowych wartości glukozy, czyli hipo – i hiperglikemii.

Przeliczanie węglowodanów w przyjmowanych posiłkach ma kluczowe znaczenie dla ustalenia precyzyjnego dawkowania insuliny.

Obliczanie wymienników w produktach nie jest trudne!

Na co jeszcze należy zwrócić uwagę podczas komponowania posiłków?

Ogranicz w swojej diecie
węglowodany proste:
– ciasta
– słodkie bułki
– czekoladę
– cukier
– miód
– dżemy, marmolady
Wprowadź do swojej diety
węglowodany złożone:

– ciemne pieczywo z mąki z pełnego przemiału
– chleb graham
– płatki owsiane
– grube kasze
– ryż brązowy
– makarony: ugotowane na półtwardo i razowe

♦ Na co jeszcze należy zwrócić uwagę podczas komponowania posiłków?

Węglowodany są podstawowym składnikiem posiłków. U osób przestrzegających zasad zdrowej diety ważne jest także unikanie produktów o wysokim indeksie glikemicznym, czyli takich, których indeks glikemiczny jest wyższy od 70.

Indeks glikemiczny (IG) to wskaźnik określający szybkość podnoszenia się poziomu glukozy po spożyciu danego produktu. Im wyższa wartość IG, tym szybciej i do wyższych wartości wzrasta poziom glukozy we krwi po jego spożyciu. Indeks glikemiczny glukozy wynosi 100.

Produkty spożywcze możemy podzielić na te o niskim, średnim i wysokim IG.

Informacje dotyczące wartości IG dla produktów znajdziesz w programach dietetycznych dostępnych w Internecie.

Należy ograniczyć do minimum węglowodany o wysokim indeksie glikemicznym. Produkty te należy spożywać sporadycznie i wówczas zjeść je w posiłkach złożonych, czyli takich, w których obecne są białka oraz tłuszcze.

Staraj się włączać do diety produkty o niskim indeksie glikemicznym (IG).